MiG-29, Walkaround samolotu myśliwskiego
Ten post dostępny jest także w języku: angielski
W lipcu ekipa Arma Hobby miała przyjemność wizytować w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Efektem tej wizyty są poniższe sesje zdjęciowe potocznie przez modelarzy nazywane Walk Around’ami. Wizyta zaczęła się od sali pamięci w której zaprezentowane są pamiątki oraz opisana jest historia jednostek których tradycje kultywuje 23 BLT. Potem przeszliśmy do najciekawszej dla nas części czyli zwiedzania lotniska.
MiG-29UB czerwona 42 walkaround
Na pierwszy ogień poszedł MiG-29 UB o numerze bocznym 42. Samolot był ustawiony w schronohangarze. Ciekawostką było malowanie samolotu. Jest on już w nowym jasnoszarym kamuflażu, który jest wynikiem unifikacji malowania polskich samolotów bojowych.
Reklama
Farby do malowania polskich samolotów bojowych: F-16, C-130, MiG-29 i śmigłowców. Dostaniesz je w sklepie Arma Hobby: HTK-AS17 Modern Polish Air Force paint set vol. 1
Na co warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na powierzchnię samolotu. Przemalowany był dosyć niedawno więc powinien być czysty. Jednak matowe wykończenie bardzo łapie brud, w szczególności z butów obsługi która chodzi po płatowcu. Stąd charakterystyczne ślady w idące po górnej powierzchni od rejonu pomiędzy silnikami aż do kabiny pilota wzdłuż garbu (omijając górne wloty powietrza). Skrzydła są raczej czyste, gdzieniegdzie widać tylko smugi i przyciemnienia idące od różnych punktów serwisowych skrzydła. Podobne zabrudzenia są na spodzie samolotu w okolicach silników.
Czytaj dalej o typach nitów, przewiń za zdjęcia…
Typy nitów na Mig-29
Warto zwrócić tez uwagę na różnorodność „nitów” na powierzchni samolotu. Mamy tu do czynienia z kilkoma rodzajami:
- dzusy służące do przykręcania paneli inspekcyjnych (obrót tylko o 90 stopni plus namalowana kreseczka informująca w jakiej pozycji dzus jest „zamknięty”
- śruby z płaskim łbem z krzyżakiem, do paneli rzadziej zdejmowanych, są one dosyć wyraźne jednak nie tak jak dzusy
- nity z czymś na kształt otworu krzyżakowego, są zamalowane i są mało widoczne już z 2-3 metrów
- nity okrągłe bez żadnych śladów na powierzchni, są zamalowane i trudne do dostrzeżenia
Wnętrze przedniej kabiny pilota jest tożsame z wersją jednoosobową, widać jak ciasna się wydaje przez obiektyw jakim były robione zdjęcia. Nawet szerokim kątem ciężko było ująć całość tablicy przyrządów czy paneli bocznych.
Warto rzucić też okiem na dodatkowy zbiornik paliwa, który leżał pod ścianą schronu. Na kilku ujęciach widać jak zmęczony jest materiał z którego jest on zrobiony oraz jak się brudzi. Całość uzupełniona jest zdjęciami kół oraz samym podwoziem z wnękami. Dodatkowo zamieszczamy dwa filmiki pokazujące te rejony.
Walkaround MiG-29 w remoncie
Drugim obiektem który zwiedzaliśmy był hangar gdzie odbywają się doraźne remonty samolotów. Tam mieliśmy okazję zobaczyć kilka samolotów na różnych etapach serwisowania. Stąd doskonałe zdjęcia silników zamontowanych na samolotach ale bez wszelkich pokryw. Również zdjęte były panele na spodzie kadłuba pomiędzy silnikami. Znajduje się tam bardzo dużo elementów które byłby ogromnym wyzwaniem dla modelarzy.
Na górze kadłuba zdjęte były panele idące wzdłuż garbu a ukrywające popychacze sterowania. Dodatkowo mogliśmy też zajrzeć pod panele gdzie są wszystkie podłączenia instalacji silników znajdujące się na górze zaraz za garbem na wysokości początku silników.
Warto zwrócić uwagę na opony podwozia. Fabrycznie nowe mają na sobie podłużne rowki bieżnika, jednak wraz z użytkowaniem ścierają przez co są gładkie. Przy ścieraniu wychodzą kolejne warstwy nici wzmacniających oponę.
Reklama
Kup akcesoria do MiG-29, kalkomanie i farby w sklepie Arma Hobby. Przejdź do kategorii MiG-29 teraz!
Z tego co zauwazylem, chyba ze nie dopatrzylem sie, w zestawie jaki zaproponowaliscie brakuje jednej z czesci. Na kazdym zmodernizowanym MiGu-29 na prawym stateczniku ionowym gdzie byla umieszczona antena RSBN jest obecnie stozkowa zaslepka. Ma ona dosc charakterystyczny ksztalt i niestety nie zauwazylem jej w zestawie waloryzacyjnym
Dzięki za komentarz, chyba musimy sprawdzić sprawę.
Jutro bede na lotnisku na pokazach wiec moge przeslac zdjecia tego o czym pisalem 🙂
Witam, poproszę zdjęcia tylnej kabiny.
Zdzisław Jurczak